• photo_2016-04-25_14-28-22.jpg
  • photo_2016-04-25_14-28-30.jpg
  • photo_2016-04-25_14-29-15.jpg
  • photo_2016-04-25_14-29-20.jpg
  • photo_2016-04-25_14-29-31.jpg

image

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید نجف پور بوشهری گفت: مصرف میوه‌ها با فیبر بالا و سبزی زیاد در سنین یک تا شش‌سالگی تا حدودی از میزان رشد کودکان کم کرده و برخلاف آن مصرف بیشتر پروتئین‌ها ازجمله گوشت قرمز و تخم‌مرغ باید در رژیم غذایی این گروه از کودکان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: گروه‌های سنی کودکان شامل صفرتا یک سال، یک تا شش سال (پیش مدرسه) و شش تا 12 سال (مرحله بلوغ) است و باید در رژیم غذایی آنان مواد مغذی خاصی گنجانده شود که از رژیم‌های غذایی بزرگ‌سالان متفاوت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه عادات تغذیه‌ای کودکان نقش زیادی در سلامت آنان ایفا می‌کند افزود: در گروه کودکان یک تا شش سال باید لبنیات پرچرب مانند ماست خامه‌ای، پنیر خامه‌ای و شیر پرچرب قرار گیرد که این عادات غذایی باید توسط والدین و سرپرستان کودکان در آنان نهادینه ‌شود.

عدس سبز برای رفع کم‌خونی مفید نیست

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برخلاف باور عموم که تصور می‌کنند عدس سبز به دلیل دارا بودن آهن برای کودکان مفید است این‌گونه نبوده زیرا دارای موادی به نام فیتات است که موجب پایین آمدن میزان روی در بدن و همچنین اختلال در جذب آهن می‌شود.

نجف پور بوشهری با اشاره به اینکه باورهای اشتباه تغذیه‌ای باعث کاهش میزان رشد کودک می‌شود افزود: کودکان در این سن کمترین میزان چربی را پیداکرده که باعث می‌شود والدین تصور کنند کودک آن‌ها دچار کاهش وزن شده که این کاملاً طبیعی است و پس از گذشتن از سن شش‌سالگی، کودک دوباره شروع به وزن‌گیری می‌کند.

مصرف پسته باعث بی‌اشتهایی در کودکان می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بسیاری از والدین به گمان اینکه مصرف پسته برای رفع کم‌خونی کودک مفید است مقدار زیادی پسته به کودک می‌دهند که نه‌تنها کمکی به تغذیه او نکرده بلکه باعث بی‌اشتهایی در آنان شده و نسبت به وعده غذایی اصلی بی‌میل می‌شود.

مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز برای کودکان توصیه می‌شود

نجف پور بوشهری تصریح کرد: عموم افراد تصور می‌کنند مصرف تخم‌مرغ در کودکان یک تا شش‌ساله باعث ایجاد کلسترول بالا در آنان می‌شود که این باور اشتباه بوده و این ماده غذایی کامل‌ترین منبع پروتئین است و مصرف یک عدد از آن به‌صورت روزانه برای کودکان توصیه می‌شود.

با تزیین غذای کودک او را به خوردن ترغیب کنید

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: دلیل گرایش کودکان به فست فودها شکل، بسته‌بندی و ظاهر زیبای آن است که می‌توان با تزیین غذای کودک او را به خوردن ترغیب کرد زیرا کودکان بیش از طعم و خاصیت غذا به شکل و ظاهر آن اهمیت می‌دهند.

وی تصریح کرد: توجه به رنگ اتاق کودک، رنگ میز و صندلی، محلی که کودک را ترغیب به غذا خوردن کند مانند پارک و ساحل، رنگ و شکل ظرف غذای کودک از دیگر راه‌های ترغیب آنان به غذا خوردن است.

کودکان میزان غذا را کم اما پیوسته می‌خورند

نجف پور بوشهری گفت: کودکان میزان غذای کمی می‌خورند اما باید دائم و پیوسته باشد به‌گونه‌ای که اگر کودکی پس از دو قاشق غذا از ادامه دادن امتناع می‌کند دیگر به اصرار به او غذا ندهید و اجازه دهید پس از بازی یا تماشای تلویزیون دوباره به سراغ غذای خود برود.

وی افزود: همچنین میان وعده‌ها باید غذاهای زودهضم و نشاسته‌ای مانند فرنی، نشاسته، حریره بادام و نیز غلات مانند سیب‌زمینی آب پز، کبابی، تنوری و یا ماست میوه‌ای باشد.

مصرف بستنی برای سلامت کودکان توصیه می‌شود

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: توصیه می‌شود مصرف بستنی در برنامه غذایی کودکان یک تا شش سال قرار گیرد اما نباید در زمان نامناسب و نزدیک به وعده اصلی به کودک داده شود، اما برای کودکانی که دچار کمبود وزن هستند مصرف بستنی بعد از وعده غذایی اصلی به افزایش وزن آنان کمک می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: میوه در کودکان یک تا شش سال حتماً باید به‌صورت کمپوت یا پخته‌شده مصرف شود زیرا میوه خام در این سنین باعث ایجاد مشکلات گوارشی، التهاب روده و معده می‌شود.